Jacques Perconte
Net Art
Empecé con esto a mediados de los 90. Estaba estudiando pintura, y decidí explorar algo más, por eso me puse a estudiar vídeo e infografía. Tras unos meses, uno de los profesores me dio la llave de un sitio donde había un ordenador que nadie usaba porque era muy complicado, era un Sylicon Graphics. El manual tenía miles de páginas. Fui a ver si podía sacar algo en claro de cómo usarlo, y terminé dejando el manual a un lado y me puse a probar cosas, y a intentar entender cómo funcionaba. Encontré dos cosas interesantes. La primera, un conector amarillo en la parte de atrás, que me hizo pensar que era posible meter o sacar cosas del ordenador. De ahí viene mi trabajo de vídeo. La segunda es que descubrí internet. Era 1994, en ese momento no sabía qué era eso. Entonces estos eran sistemas muy orientados a internet, y podías alojar webs en tu ordenador muy fácilmente. Así empecé a crear páginas y a conocer gente online. Intenté entonces ver qué pasaba con los profesores. Le di a mi profesor de dibujo técnico un diskette con páginas web, y lo aceptó como trabajo (todo el mundo llevaba trabajos escritos en papel). Eso me animó a seguir buscando algo en términos artísticos ahí, así que seguí experimentando, y fundé con otra gente un colectivo en 1998, aunque era demasiado conceptual para mí, estaban demasiado bloqueados en la cultura de lo que es internet, así que terminé dejándolo. El último trabajo que hice con internet es de 2004. Se llama I Love You.
 
Trabajo con vídeo
Empecé en 2001. Fui de los primeros en tener un cable digital para televisión. Un día que movía muebles en casa rompí el cable, y cuando lo reconecté pegándolo con cinta funcionó pero con distorsiones en la imagen. Descubrí algo que me maravilló. Hice una obra para un evento de danza contemporánea en París, duraba dos horas cuarenta y cinco, y en su transformación desde el principio al fin encontré la base de esta cuestión de la compresión de vídeo. Los trabajos que hice después fueron VJ sets en los que empecé a explorar esto, sus posibilidades como lenguaje para encontrar mi propio vocabulario, y encontrar formas de trabajar con la compresión de vídeo.
 
Control o azar
No puedes controlarlo todo, pero sí llegar a dominarlo. Siempre me he resistido a trabajar con informáticos que diseñen herramientas muy precisas, códecs con los que pueda dominar y controlar todo en mis imágenes. Prefiero entenderlo por mi cuenta, experimentando. Por eso cuando hago una obra hago muchas pruebas. Sé entonces hacia dónde puede ir, pero siempre hay sorpresas, y una vez que las descubro, puedo dominar y refinar cómo suceden. Trabajo a partir de ahí, y no al revés intentando crear un efecto en concreto. Prefiero encontrar esas sorpresas y seguirlas.
 
El proceso
La parte más importante del proceso es la filmación. Todo sale de la forma como filmo: la profundidad del color, los movimientos… las explosiones de la imagen vienen de ahí. En este trabajo (Luzarches, instalación que se puede ver en la Sala de Exposiciones PALEXCO), tenemos el movimiento en la imagen. Si no lo tuviéramos sería completamente diferente. El movimiento lateral crea esas líneas. Luego, con esas imágenes hago pruebas con mi ordenador, para construir un conocimiento de cómo estas imágenes pueden evolucionar de diferentes maneras. Después de ese momento me pongo a trabajar en los códecs de vídeo y en la ruptura del archivo de vídeo, a mezclar cosas, para construir un nuevo archivo de vídeo, que es el trabajo final. Un archivo roto y completamente desestructurado. La manera en que lo reproduces cambia la forma en que se ve.
 
Piezas generativas
Al ser archivos de vídeo rotos, las piezas generativas no tienen una estructura concreta de vídeo, ni hay key frames. Por eso, cada vez que te mueves dentro del archivo, es como si avanzase su deconstrucción. Puedes experimentar esto incluso con Quicktime o VLC, no necesitas un software especial. Al moverse a través del archivo, algo ocurre y hay transmutaciones. A partir de donde empieces, es de donde parten las transformaciones de color y de forma en la imagen. Cuando hago trabajos generativos, construyo un software especial que reproduce el vídeo al azar y hace loops. Hay momentos en los que hay secuencias largas, cuando se reproduce normalmente la transformación de la imagen, pero a veces hace loops de tamaños variables. Cuando tienes loops muy pequeños se crean una especie de ecos en la imagen, y ésta se convierte en algo abstracto, pues contamina la imagen progresivamente. Así son las piezas generativas, es de hecho un superreproductor que genera el vídeo.
 
Paisaje
Al principio, empecé a trabajar el paisaje por motivos más políticos, porque estaba cada vez más en contra del perímetro cultural de los trabajos digitales, en los que siempre era complicado entender que estaba pasando. Quería hacer algo que fuera potencialmente popular y accesible, y por eso decidí moverme hacia el paisaje. Otro motivo fue volver a involucrar mi trabajo en un diálogo con la historia del arte. Con el tiempo se volvió un tema cada vez más político, por la ausencia de paisaje en el arte contemporáneo, y por la cuestión de tener un discurso subversivo que no fuese literal. Uso una tecnología muy estándar para hacer lo que hago, y cuestiono el estatus de la imagen. El punto de vista político no es literal en el tema del trabajo, sino que el tema se abre a cuestionar la relación que tienes con el mundo. Un paisaje no es naturaleza, es tu punto de vista cultural de la naturaleza. Tú construyes el paisaje, el paisaje no existe. Cuando filmas la naturaleza, tomas partes de ella, y en cierto modo la destruyes. Entonces se convierte en paisaje. Trabajo con eso, no con la consciencia de estar mirando a la naturaleza sino de estar mirando una imagen.
 
Performance
Técnicamente, es esencialmente lo mismo que mis películas, la misma tecnología y posibilidades con la imagen, solo que la uso en vivo, manipulando las imágenes en directo como si fuera un instrumento musical. Tengo trabajos performativos siempre con el mismo músico, como si fuéramos una banda. Este trabajo nació hace tres años de un proyecto con Jeff Mills. “Tocamos¨ juntos muchas veces, hasta que nuestra colaboración terminó. Como no quería perder la obra, la abrí a otros músicos. La he ejecutado desde entonces con otros artistas, y ahora viene aquí con Eddie Ladoire, amigo y viejo colaborador.
 
Programa La internacional impresionista. Hoy en la Sala (S8) PALEXCO a las 16.30 h.
Extension Sauvage. Performance Jacques Perconte & Eddie Ladoire. Hoy en la Fundación Luis Seoane a las 22.45 h.
Instalación. Luzarches. Impressions of Time Compensation. Sala de Exposiciones PALEXCO hasta el 5 de junio.Jacques Perconte
Jacques Perconte
Net Art
Empecei con isto a mediados dos 90. Estaba a estudar pintura, e decidín explorar algo máis, por iso me puxen a estudar vídeo e infografía. Tras uns meses, un dos profesores deume a chave dun sitio onde había un computador que ninguén usaba porque era moi complicado, era un Sylicon Graphics. O manual tiña miles de páxinas. Fun ver se podía sacar algo en claro de como usalo, e acabei deixando o manual a un lado e púxenme a probar cousas, e a tentar entender como funcionaba. Atopei dúas cousas interesantes. A primeira, un conector amarelo na parte de atrás, que me fixo pensar que era posible meter ou sacar cousas do computador. De aí vén o meu traballo de vídeo. A segunda é que descubrín internet. Era 1994, nese momento non sabía que era iso. Daquela estes eran sistemas moi orientados a internet, e podías aloxar webs no teu computador moi facilmente. Así empecei a crear páxinas e a coñecer xente online. Tentei entón ver que pasaba cos profesores. Deille ao meu profesor de debuxo técnico un disquete con páxinas web, e aceptouno como traballo (todo o mundo levaba traballos escritos en papel). Iso animoume a seguir buscando algo en termos artísticos aí, así que seguín experimentando, e fundei con outra xente un colectivo en 1998, aínda que era demasiado conceptual para min, estaban demasiado bloqueados na cultura do que é internet, así que terminei deixándoo. O último traballo que fixen con internet é de 2004. Chámase I Love You.
 
Traballo con vídeo
Empecei en 2001. Fun dos primeiros en ter un cable dixital para televisión. Un día que movía mobles en casa rompín o cable, e cando o reconectei pegándoo con cinta funcionou pero con distorsións na imaxe. Descubrín algo que me marabillou. Fixen unha obra para un evento de danza contemporánea en París, duraba dúas horas corenta e cinco, e na súa transformación desde o principio ao fin atopei a base desta cuestión da compresión de vídeo. Os traballos que fixen despois foron VJ sets nos que empecei a explorar isto, as súas posibilidades como linguaxe para atopar o meu propio vocabulario, e atopar formas de traballar coa compresión de vídeo.
 
Control ou azar
Non podes controlalo todo, pero si chegar a dominalo. Sempre me resistín a traballar con informáticos que deseñen ferramentas moi precisas, códecs cos que poida dominar e controlar todo nas miñas imaxes. Prefiro entendelo pola miña conta, experimentando. Por iso cando fago unha obra fago moitas probas. Sei entón cara a onde pode ir, pero sempre hai sorpresas, e unha vez que as descubro, podo dominar e refinar como suceden. Traballo a partir de aí, e non ao revés tentando crear un efecto en concreto. Prefiro atopar esas sorpresas e seguilas.
 
O proceso
A parte máis importante do proceso é a filmación. Todo sae da forma en como filmo: a profundidade da cor, os movementos… as explosións da imaxe veñen de aí. Neste traballo (Luzarches, instalación que se pode ver na Sala de Exposicións PALEXCO), temos o movemento na imaxe. Se non o tivésemos sería completamente diferente. O movemento lateral crea esas liñas. Logo, con esas imaxes fago probas co meu computador, para construír un coñecemento de como estas imaxes poden evolucionar de diferentes maneiras. Despois dese momento póñome a traballar nos códecs de vídeo e na ruptura do arquivo de vídeo, a mesturar cousas, para construír un novo arquivo de vídeo, que é o traballo final. Un arquivo roto e completamente desestructurado. A maneira en que o reproduces cambia a forma en que se ve.
 
Pezas xenerativas
Ao ser arquivos de vídeo rotos, as pezas xenerativas non teñen unha estrutura concreta de vídeo, nin hai key frames. Por iso, cada vez que te moves dentro do arquivo, é coma se avanzase a súa deconstrucción. Podes experimentar isto mesmo con Quicktime ou VLC, non necesitas un software especial. Ao moverse a través do arquivo, algo ocorre e hai transmutacións. A partir de onde empezas, é de onde parten as transformacións de cor e de forma na imaxe. Cando fago traballos xenerativos, constrúo un software especial que reproduce o vídeo ao azar e fai loops. Hai momentos nos que hai secuencias longas, cando se reproduce normalmente a transformación da imaxe, pero ás veces fai loops de tamaños variables. Cando tes loops moi pequenos créanse unha especie de ecos na imaxe, e esta convértese en algo abstracto, pois contamina a imaxe progresivamente. Así son as pezas xenerativas, é de feito un superreproductor que xera o vídeo.
 
Paisaxe
Ao principio, empecei a traballar a paisaxe por motivos máis políticos, porque estaba cada vez máis en contra do perímetro cultural dos traballos dixitais, nos que sempre era complicado entender que estaba a pasar. Quería facer algo que fose potencialmente popular e accesible, e por iso decidín moverme cara á paisaxe. Outro motivo foi volver involucrar o meu traballo nun diálogo coa historia da arte. Co tempo volveuse un tema cada vez máis político, pola ausencia de paisaxe na arte contemporánea, e pola cuestión de ter un discurso subversivo que non fose literal. Uso unha tecnoloxía moi estándar para facer o que fago, e cuestiono o status da imaxe. O punto de vista político non é literal no tema do traballo, senón que o tema ábrese a cuestionar a relación que tes co mundo. Unha paisaxe non é natureza, é o teu punto de vista cultural da natureza. Ti constrúes a paisaxe, a paisaxe non existe. Cando filmas a natureza, tomas partes dela, e en certo xeito destrúela. Entón convértese en paisaxe. Traballo con iso, non coa consciencia de estar a mirar á natureza senón de estar a mirar unha imaxe.
 
Performance
Tecnicamente, é esencialmente o mesmo que as miñas películas, a mesma tecnoloxía e posibilidades coa imaxe, só que a uso en vivo, manipulando as imaxes en directo coma se fose un instrumento musical. Teño traballos performativos sempre co mesmo músico, coma se fósemos unha banda. Este traballo naceu fai tres anos dun proxecto con Jeff Mills. “Tocamos¨ xuntos moitas veces, ata que a nosa colaboración terminou. Como non quería perder a obra, abrina a outros músicos. Executeina desde entón con outros artistas, e agora vén aquí con Eddie Ladoire, amigo e vello colaborador.
 
Programa A internacional impresionista. Hoxe na Sala (S8) PALEXCO ás 16.30 h.
Extension Sauvage. Performance Jacques Perconte & Eddie Ladoire. Hoxe na Fundación Luís Seoane ás 22.45 h.
Instalación. Luzarches. Impressions of Estafe Compensation. Sala de Exposicións PALEXCO ata o 5 de xuño.